Nu har jag varit iväg i tre veckors tid och här kommer den första rapporten från min resa.
Jag lämnade Sverige den 13 februari och flög då
från Kastrup flygplats utanför Köpenhamn. Jag lämnade flygplatsen på
sen eftermiddagen efter några timmars väntan. Jag tyckte att det var
bättre att komma lite tidigare än vad som krävdes för det brukar alltid
ta extra tid när man har med sig en cykel. Det var inga problem att få
med sig cykeln och jag slapp betala straffavgiften på 80 Euro som det
egentligen skulle kosta med Alitalia som jag flög med.
Det blev en mellanlandning i Milano på vägen ner och jag var framme klockan
tre på natten till onsdagen den 14 feb. Inte den bästa tiden att landa på
en flygplats men så brukar det bli när man väljer att flyga med de
billigaste bolagen...
Väl framme på Cairos flygplats var det bara att börja att diskutera priset
för en taxi in till staden och det gick ganska smidigt. Jag fick ner priset
till en femtedel av vad de startade med och betalade ungefär 30 kr för att åka
en timmes färd till centrala Cairo där jag tog in på Dahab
Hostel som jag bodde på förra gången jag var i staden.
Jag stannade i Cairo drygt en veckas tid och gjorde faktiskt inte så mycket där.
Jag monterade ihop cykeln och gick igenom min packning. Under veckan
i Cairo lyckades jag missa pyramiderna, islamiska Cairo, Koptiska Cairo och
alla andra viktiga sevärdheter, förutom Historiska museet där de till största
delen visar skatter som är plundrade från pyramiderna och andra
gravar i Egypten.
Jag besökte även Syriens ambassad för att ordna ett visum till landet
men jag lyckades inte få det. De misstänkte att jag hade planer på att
åka till Israel så de tyckte att jag skulle försöka fixa det i Amman istället,
som är huvudstaden i Jordanien.
Efter en vecka i Cairo med för många öl var det skönt att lämna staden.
Jag hade räknat med att det skulle vara ett helvete att cykla i från centrum
ut ur staden men det gick väldigt smidigt. Det tog inte så lång tid att lämna
de värst trafikerade gatorna och komma upp på huvudleder ut ur staden. Efter
tre mil cyklande var jag ute i förorterna och trafiken var betydligt mindre.
Jag cyklade lite över 7 mil första dagen och kom då ungefär halvvägs till
Suez. Jag hittade ingen bra plats att tälta på utan jag lämnade huvudvägen
och gick drygt 100 m från den och där la jag mig i sanden bakom några
mindre kullar. Jag tyckte det var bättre att låta bli att slå upp tältet för
om jag blev upptäckt så var det enkelt att flytta.
Vägen från Cairo till Suez var ganska tråkig, för mycket trafik och inget
vackert landskap, utan allt såg mer eller mindre ut som en byggnadsplats
alternativ som en soptipp. Med jämna mellanrum fanns det militärförläggningar
där Egyptens arme visar upp vilka tuffa leksaker de har för att kunna skydda
sitt lands gränser.
Dagen därpå var jag framme i Suez där jag tog in på hotell. Samma hotell
som jag bodde på tidigare när jag var där sist med cykel. Jag kom fram till
staden på eftermiddagen och spenderade det mesta av dagen med att vandra runt
i staden och la märke till större förändringar som har skett under de
senaste två åren. Betydligt större centrum och många fler butiker.
Priserna hade inte ökat märkbart sedan sist och det kändes skönt. På kvällen
gick jag igenom hela restaurangområdets fisk- och skalsdjursmenyer och
testade på mycket konstig mat. För runt 10 kr kunde jag få en stor
tallrik med friterad bläckfisk, tre olika sorters musslor och räksoppa så
det var inte så mycket att spara på.
Jag lämnade Suez nästa dag och cyklade norrut för att komma till tunneln
under Suez-kanalen som ligger två mil utanför staden. Väl framme vid tunneln var
det bara att visa passet och svara på lite frågor innan jag fick
passera. De frågade mig om jag kunde cykla de två km genom tunneln
och jag svarade att det är inga problem och att jag hade gjort det
tidigare.
Tunnels ingång var väl bevakad av tung militär och varje bil genomsöktes
efter bomber för rädsla för terrorattacker. Jag slapp alla
säkerhetskontroller och kunde cykla enkelt genom tunneln. På andra sidan
fanns det även mycket militär men utan tung beväpning. Enligt något
fredsavtal mellan Egypten och Israel får inte Egypten ha någon tung
militär öster om Suez-kanalen så det är bara att lägga allt krutet
väster om kanalen...
Efter kanalen fortsatte jag söderut längs kusten av Sinai och landskapet var
enformigt. Väster om mig hade jag alla halvfärdiga hotell och öster om mig
var landskapet platt och långt bort kunde jag se Sinais berg. Första natten
sov jag igen i sanden, i en uttorkad bäckravin med mygg och gammal
taggtråd från kriget om Sinai mellan Egypten och Israel.
När man ligger där så kommer alltid tanken om det verkligen är en bra tältplats
och om den är säker. Jag försökte komma ihåg om någon hade varnat
mig om Sinai var minerat och i så fall var. Kunde inte minnas något sådant
men ändå gäller det att ta det säkra för det osäkra och bara vara på
ställen där bilar har kört eller man har grävt. Blev varnad för minområden
sist jag var i Egypten och då var det längs den södra delen av kusten mot Röda
Havet.
Cyklingen gick bra och jag kände igen mig sedan sist jag var här och
landskapet på östra sidan om mig var sig likt men väster om mig så var det
betydligt fler halvfärdiga hotell. Det känns som om man försöker bygga
hotell överallt längs kusten men man gör aldrig färdiga dem. Frågade lite
angående det och anledningen är ofta pengabrist. Det är billigt att köpa
land och bygga hotell men när man ska koppla in vatten, avlopp och el blir
det dyrt och det räcker inte pengarna till. Det finns för all del ingen större
anledning att bygga dem klara, för man kan ändå inte öppna pga. att det
inte finns något sötvatten att tillgå. Man håller på att lösa det genom
att lägga ner tre rör som är 90 cm i diameter från Nilen ner till Sharm ash
Shaykh, en sträcka på drygt 60 mil.
Pratade med några som jobbade med det och de trodde inte att det skulle komma
att fungera. Visst kommer det att bli klart en dag, men då kommer redan
vattenåtgången att vara större än tillgången till sötvatten, och då är
det bara att bygga ut igen. Om man tänker på alla nya hotell längs
kusten som bara väntar på vatten för att kunna öppna så är det lätt att
förstå vad de menar.
Jag följde kusten några dagar innan jag svängde österut mot Saint Katrine
upp i bergen. Jag hade ingen större lust att cykla hela kuststräckan igen så
det kändes naturligt att välja bergen denna gång. Jag cyklade aldrig hela vägen
till Saint Katrine utan jag följde huvudvägen istället. Jag stannade två nätter
uppe i bergen och blev inbjuden till beduiner och fick naturligtvis dricka en
massa te.
Efter att ha passerat bergen cyklade jag tillbaka till kusten och tog mig till
Dahab som är en lugn turisthåla längs kusten. Dahab är känd för sin
dykning och är ett billigt ställe. Dahab har förändrats snabbt under de
senaste åren. Från att ha varit en liten beduinby till ett
backpackersparadis och förändringen var även märkbar sedan jag var här
sist för drygt två år sedan.
Väl i Dahab tog jag in på samma hotell som sist, Bishbishi Camp och stannade
där två nätter innan jag hittade ett bättre ställe. Jag flyttade då till
Seven Heaven som både är en dykskola och hotell. Jag har dykt här i snart
en veckas tid och har besökt många dykplatser runt om i staden. Det känns
som om jag har varit här för länge men tyvärr så är det svårt att komma
härifrån...
Det var allt för denna gång och nästa inlägg kommer från Jordanien om jag
lyckas lämna Dahab.
/Stellan